Blogul lui Gabitz

Expedia si IRS, sau cum sa(nu)-ti anulezi biletul de avion

Posted on: August 18, 2009

Din motive independente de vointa mea, am anulat vacanta la Londra din vara asta (trebuia sa se termine maine).  Am recuperat banii platiti hotelurilor si cei pentru Heathrow Express, si pana inainte de ziua planificata a plecarii am incercat sa vad ce pot face cu biletul de avion, daca mai pot recupera ceva sau daca il pot schimba (l-am cumparat de pe Expedia).

Mai intai, ca biletul de avion la fel ca si activitatile optionale contractate nu se pot anula direct din contul Expedia, ci doar apelandu-i pe cei de la Expedia. Am facut asta in doua etape, mai intai biletul de Heathrow Express si apoi biletul de avion. Zis si facut, pun mana pe telefon. Foarte interesant, raspunde un robot. Care ma invita sa spun ce problema am, alegand intre „new reservation”, „existing reservation” sau „something else”. Initial am crezut ca n-am inteles eu bine si am apasat o cifra pe telefon. Hopaaa…robotul imi spune foarte frumos ca nu m-a invitat sa apas nimic, ci doar sa spun ce vreau. Verbally, adica. Well, m-am executat 🙂 Urmatorul meniu – la fel, doar ca s-a restrans aria de optiuni. Nu gasesc nimic legat de problema mea asa ca spun „Something else”, care s-a dovedit o fraza salvatoare, fiindca te transfera la un operator, un fel de tasta 0 a Serviciului clienti, de exemplu :))  Si il am pe Guillermo on the line, care vorbeste o engleza nu la fel de buna a robotului, dar still understandable. Problem solved, imi vor anula biletul de Heathrow, in maxim 10 zile lucratoare vor intra banii in cont.

Urmeaza problema 2, biletul de avion. La care, curios lucru, din 238 USD cat a costat, doar 81 USD este valoarea biletului, iar restul sunt taxe. Acum, la regulile biletului scrie ca este non-refundable, dar ca taxele neutilizate sunt rambursabile. Doar ca – si aici intervine statul american – Expedia nu are voie sa ramburseze taxe impuse de guvernul US sau de alte guverne.

Textul original:

In accordance with the provisions of the United States Internal Revenue Code, and other non-U.S. tax entities, Expedia is unable to refund taxes imposed by the United States Government or other governments on un-used, non-refundable tickets.  Please contact the Internal Revenue Service if you have any questions.

So…guess what…Guillermo imi spune ca n-am decat sa sun la IRS si imi da foarte amabil numarul de telefon 🙂

Wow. IRS. Stop. Asta e institutia de care am tot auzit in filme cum ca e cea mai temuta de americanul de rand, dupa zicala:  “The only certain things in life are death and taxes.”

Dar m-am gandit eu ca totusi nu sunt in US, sunt prea departe de mine ca sa-mi faca ceva, asa ca mi-am facut curaj si-am sunat 🙂 Aici am dat tot de roboti care te indruma de colo-colo, doar ca n-am gasit optiunea ‘Something else’ sau ceva echivalent, desi am incercat multe meniuri. In plus, sistemul fiscal pentru contribuabilii americani mi se pare un pic codificat, sunt cuvinte pe care chiar nu le inteleg, cred ca special le-au creat asa ca sa para inaccesibile.

Asa ca mi-am luat inima in dinti si le-am dat un mail (practic nu poti sa le trimiti mail, ci doar sa completezi pe site-ul lor un formular de contact cu problema). Marturisesc ca m-am simtit un pic ciudat sa scriu mesajul. Raspunsul primit a fost prompt:

Thank you for your inquiry of August 4, 2009 regarding US air transportation excise tax.
A flight from Bucharest to London should not have any US excise tax for air transportation included in the purchase price.  Taxable air transportation is defined in Publication 510, Excise Tax on page 30.  The publication is available on our web site for your viewing. In short, if the flight did not begin or end within the US or have a layover of more than 12 hours in the US for an international flight, then it is not taxable by the US.

Aha…deci eu inteleg ca Expedia ma abureste, ca ce-au zis ei e aiurea, si ca in mod normal ar trebui sa primesc taxele inapoi. Asa ca scriu din nou la Expedia, cu raspunsul celor de la IRS, dar primesc din nou un raspuns standard, aceeasi placa, de parca ce am scris ar fi egal cu zero.

Si-atunci mi-a dat prin cap sa caut pe net sa vad ce s-a mai scris despre situatii de-astea, si m-am ingrozit de ce am descoperit. Se pare ca Expedia sunt experti la a nu returna contravaloarea biletelor/taxelor in cazul anularii, ca mai multi i-au dat in judecata dar fara succes, si se pare ca exista chiar un site care se numeste Victims of Expedia.

Ei, dupa toate astea am incercat sa schimb biletul pentru o alta data…doar ca sunt atatea taxe de platit ca practic platesti cat nu face…adica 2 bilete in loc de unul…asa ca m-am calmat, i-am sunat din nou si l-am anulat telefonic.

Pana la urma you can’t fight the system 😀

Mentionez ca mi-am mai cumparat bilete de avion prin Expedia, n-am avut absolut nicio problema (am facut respectivele calatorii), dar nu am anulat pana acum. Daca o sa mai folosesc serviciile lor de-acum incolo? Probabil ca doar voi cauta sa vad cu ce companie aeriana e mai convenabil, si ma voi duce direct la compania respectiva.

Voua vi s-a intamplat sa patiti chestii asemanatoare cu biletele de avion? Sau nu vi le cumparati online?

Etichete: ,

Lasă un răspuns

